7 octombrie 2011

Tu stii ce este AUTISMUL ?

Autismul NU ESTE o boală psihică, ci o tulburare neuro-biologică ce afectează dezvoltarea normală a abilităţilor de comunicare, de interacţiune socială, a funcţiilor cognitive şi a comportamentului. Tulburarile de dezvoltare pervasivă din care fac parte tulburarea autistă, tulburarea Rett, tulburarea Asperger sunt caracterizate prin deteriorarea severă în diverse domenii de dezvoltare, precum aptitudini de interacţiune socială reciprocă, aptitudini de comunicare sau prezenţa unuor comportamente, interese şi activităţi stereotipe (repetitive). În contrast cu credinţele populare legate de copiii cu autism, foarte puţini sunt complet izolaţi din punct de vedere social sau "trăiesc într-o lume a lor, proprie".  

Autismul include diverse forme de manifestare ale afecţiunii: de la autismul sever până la sindromul Asperger (cei afectaţi de acest sindrom au un limbaj bogat, unii o inteligenţă chiar genială, dar manifestă deficienţe importante pe partea de integrare socială, vizibile mai ales începând cu perioada şcolară, adolescenţă şi mai târziu în viaţa de adult). 

Diagnosticarea acestor copii înaintea vârstei de 3 sau 4 ani, în România, este foarte rară iar cauzele sunt multiple: inexistenţa unor caracteristici fizice specifice autismului (spre deosebire de sindromului Down, de exemplu), trauma părinţilor, informarea precară a specialiştilor. Cu cat copilul este diagnosticat mai devreme şi se începe un program terapeutic individualizat, cu atât şansele sale de recuperare cresc considerabil.

Caracteristici ale tulburarilor din spectrul autist (TSA) la copii  (ATENŢIE însă: pot fi prezente doar câteva din cele de mai jos, fiind cunoscut faptul că fiecare copil afectat de autism este unic, nefiind obligatorie prezenţa tuturor semnelor menţionate):
- dezvoltarea întârziată a limbajului sau chiar absenţa acestuia
interes scăzut faţă de ceilalţi copii sau faţă de jocul acestora
-
exprimarea nevoilor prin gesturi limitate sau atipice (ex: se folosesc de mâna unei alte persoane ca un instrument pentru a deschide uşa)
la nivelul comportamentelor se observă mişcari motrice repetitive (stereotipii), ce pot parea ciudate (învârtirea roţilor la maşinuţe, deschiderea şi închiderea repetată a uşilor, învârtitul în jurul propriei axe, alinierea obiectelor sau a jucăriilor,  fluturarea mâinilor şi privitul mâinilor sau/şi mersul pe vârfuri)
-
tendinţa copilului de a se fixa pe un singur obiect/ jucărie /activitate / subiect,

- dificultăţi mari în a accepta schimbări în mediu (orice experienţă nouă poate fi însoţită de reacţii extreme – plâns, agresivitate – fără un motiv exact)

- la unii copii, se poate observa şi hiperactivitatea (este extrem de energic sau agitat), contact vizual redus şi împotrivirea la interacţiunea fizică şi emoţională (pot refuza îmbrăţişările din partea părinţilor) sau, dimpotrivă, pot fi "prea cuminţi" ori "prea liniştiţti"
 - apariţia anumitor probleme legate de somn (se trezeşte de mai multe ori pe noapte) sau alimentaţie (preferinţa dusă la extrem, doar pentru anumite alimente, cu o consistenţă sau culoare anume)
 - sensibilitate crescută la anumiţi stimuli (unii nu suporta zgomotele intense, anumite voci sau lumini) ori sunt atraşi într-un mod special de textura obiectelor
 - dificultăţi în deprinderea abilităţtlor de autoservire (nu reuşeşte să "scape" de pampers sau biberon)

În cazul copiilor mai mici, până în 2 ani, se disting următoarele posibile prime semne:
- copilul nu raspunde la nume sau răspunde doar "când vrea el"
- nu arată cu degetul până la vârsta de 18 luni;
- nu foloseşte propoziţii din 2-3 cuvinte până la vârsta de 2 ani - cu sens, nu repetitiv (unii copii cu autism au tendinţa de a dezvolta ecolalie = repetarea cuvintelor, propoziţiilor spuse de adulţi, auzite la tv, de mai multe ori)
- are o dezvoltare aparent normală până la 1-2 ani, când apare un regres şi îşi pierde limbajul sau abilităţile sociale 
- nu foloseşte jocul simbolic (ex.: să "hrănească" păpuşa, săa "pregăteasc" o ceaşcă cu ceai, săa "parcheze" maşinuţele etc) 
- "doar" mama sau cine stă acasă cu el, "înţelege" copilul şi ce anume îşi doreşte acesta, la un moment-dat
- nu execută, "nu vrea" sau "nu înţelege" comenzi simple

La nivel mondial se considerăa că asistăm la o adevărată, "EPIDEMIE A AUTISMULUI", având în vedere că:
  • Acum 20 de ani se vorbea de 1 la 2000 de copii
  • Astăzi în SUA 1 din 91 de copii au TSA (Tulburări din Spectrul Autist), iar în Marea Britanie 1 din 100 de copii au TSA
  • După OMS epidemia implică o incidenţă de 1 la 200
  • La nivel european ultima actualizare datează de peste 20 de ani.
  • Ca urmare în 2005 Comitetul pentru Mediu, Sănătate Publică şi Siguranţa Alimentaţiei din Parlamentul European a cerut monitorizarea autismului în UE.
  • În America, pe 30 septembrie 2009 la Institutul Naţional de Sănătate Publică,preşedintele a nominalizat 3 priorităţi în domeniul sănătăţii:cancerul, bolile de inimă şi autismul.
  • Autismul reprezintă o situaţie de criză la nivel naţional care necesită atenţie, conştientizare şi resurse.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

TE RUGĂM SĂ NE SPUI OPINIA TA !